GEDACHT. De dagen van introversie breken aan. Vind je? Het is maar wat je er van maakt...

- De zomer komt er aan, zei hij, daar, aan de andere kant van de wereld.
We hadden hier net het zomers bankstel naar binnen gebracht. Het stel past precies in de huisbib.
- Buiten wordt hier binnen, zei ik hem, over het net. De dagen van introversie komen er aan. Donkere dagen. We keren onze blik naar binnen.
- Ach, whatsappte  mijn zoon - terwijl dacht ik: komt dat nu dwars doorheen de aardbol of gaan zijn woorden erom heen? - ach, zei hij dus,  het is maar wat je er zelf van maakt.
Hij had net ontbeten, op het terras van zijn flat, met zicht op zee. Een rustige zee, zo te zien.
- 30 graden wordt het hier, zei hij nog, terwijl hij mij liet meekijken over de zee. Een stuk van de Indische Oceaan, leerde ik intussen, terwijl ik eerder had gegokt op de Stille Oceaan.
Het is wat je er zelf van maakt, had hij gezegd en ik wist niet meteen of ik hem gelijk of ongelijk moest geven. Dat heb je, met volwassen kinderen, vaker dan voorheen. 

Breed palet

Ik keek naar buiten - het was vlak voor valavond - en zag een tuin waarvoor een schilder zijn breedste palet had moeten bovenhalen als hij het rood, het geel, het bruin en alles wat zich daartussen bevindt, werkelijkheidsgetrouw wou overbrengen op het canvas. Over twee weken rest daarvan alleen nog een zwart-wit-tekening. Skeletbomen die bij het invallen van de duisternis in een spel van vale schaduwen en deemsterend licht akelige grijparmen krijgen en zich als donkere monsters veel wanstaltiger laten tekenen dan ze in werkelijkheid zijn. Je zou voor minder naar binnen vluchten en de luiken sluiten.

Spiegel Im Spiegel

Arvo Pärt prijkt intussen op 3 in de Klara Top 100, hoor ik nu. Met Spiegel Im Spiegel. En ik weet ineens, er is niets mis met dagen van introversie. Tenminste, dat leid ik af uit Pärt zijn muziek. Terecht? Ik laat het hem weten. Pärt zal hem ervan overtuigen dat niet alleen uitbundigheid een mens positief kan stemmen. Maar niet nu, bedenk ik net op tijd, het is daarginds drie uur in de ochtend. De ochtend van een maandag dan nog wel.
Het zou in elk geval een stuk stiller zijn, daar buiten, besluit ik dan maar binnensmonds, mochten we met zijn allen wat meer van die introverte dagen vieren.

Reacties

Populaire posts van deze blog

GEZIEN. Zwarte Kat, niet zomaar een kopje...koffietafelerfgoed

GELEZEN. Sinterklaas: open brief van Nicodemus naar aanleiding van de Pietenkwestie

GESCHREVEN. Eigenlijk zijn het ouders die hun kinderen een nieuwjaarsbrief moeten schrijven...