BEZOCHT. Het Lijsternest, dat een tweede jeugd beleeft met Vlaamse auteurs

Anne Provoost in de residentie van het Streuvelshuis
Het had er stil kunnen zijn, maar bulldozers, trilmachines en wegenwerkers jagen de stilte ver over het glooiend land.
De weg is opgebroken. Nog tot het eind van het jaar, meldt een bord. Een ander bord dat het met heel wat minder officiële looks moet doen,  waarschuwt in het Engels dat de weg is afgesloten, behalve voor wie handelszaken wil bereiken. Dit is per slot van rekening West-Vlaanderen: de zaken gaan voor alles.

Druk bij Stijn

Of ik mijn wagen aan de rand van de weg mag parkeren, vragen wij een wegenarbeider. "Geen probleem", zegt hij. "Is er iets te doen bij Stijn?" vraagt hij. "Stijn?" "Streuvels! Er is daar al volk," zegt de jonge arbeider. "We bezoeken schrijfster Anne Provoost", leggen we uit. "Die naam zegt me wel iets, van op school, denk ik", zegt de man. "Maar ik heb het niet zo voor boeken..."

Plattelands
En ja, Anne Provoost is er. Ze stapt rank het Streuvelshuis binnen. Haar dag is nog jong, ze had hem liever nog wat jonger gehouden. Vroege vogel Streuvels had het moeten horen, had hij zeker gefoeterd over stadsmensen en plattelanders. Hoewel, van origine is Anne Provoost puur plattelands. Onlangs werd ze zelfs nog gelauwerd als ereburger van Vleteren. "Ik kreeg onmiddellijk de vraag hoeveel bakken mij dat had opgeleverd... Ik had me nooit voorheen gerealiseerd dat mijn fusiedorp tot ver buiten de grenzen bekend is!" vertelt ze.



Rekstok
En passant lost ze nog het probleem op van Streuvels rekstok die aan het plafond van de keuken hangt. "Wij zitten zo veel en zo vaak dat we last krijgen van onze rug. In de residentieschuur  kan ik mij optrekken aan de balken. Kijk, dààrvoor had Streuvels natuurlijk die rekstok. Om pijn in de rug weg te werken..."

Nog meer volk
Anne Provoost aan de vermaarde raam van het Lijsternest
Na Anne Provoost komen nog meer auteurs resideren in Het Lijsternest. De herstelde Streuvelswoning lijkt aan een tweede jeugd toe. Het huis staat 's winters niet meer opgesloten, zoals vroeger het geval was. Het licht blijft er branden, de pennen blijven er krassend over het papier glijden - of nee, dat nu weer niet. We zien hoe Anne Provoost met de laptop van de residentie naar het Streuvelshuis wandelt. Geen gekras, maar des te meer getokkel.
En straks ruikt het er naar verse soep. De preistalen haalt ze dan wel niet van de akker bij het huis, maar ze liggen wel al klaar op het aanrecht van de residentiekeuken.
We kijken al uit naar de komst van  Johanna Spaey, Marc Reugebrink, Koen Peeters, Frank Adam, Bart Janssen naar de West-Vlaamse rand. Luuk Gruwez, net als Anne Provoost, een uitgeweken West-Vlaming sluit dit eerste residentieseizoen van het Lijsternest.

Vlaams of West-Vlaams
Voor de schrijversresidentie werkt de cultuurdienst van het provinciebestuur van West-Vlaanderen  samen met Passa Porta. We zijn alvast benieuwd of de Vlaamse regering met evenveel passie, liefde, kennis en inzet in 2017 voor dit Lijsternest én het residentiehuis zal zorgen als dat de cultuurdienst van de provincie West-Vlaanderen dat nu doet. 




Reacties

  1. Ongelooflijk, maar waar God is altijd geweldig. Na een aantal versies van mijn aanvraag door de bank, kreeg ik een lening door een zeer vriendelijke dame. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met haar via e-mail naar: marilinetricha@mail.ru het aanbieden van leningen € 3.000 tot € 3.000.000 aan iedereen kunnen terugbetalen met rente tegen een laag tarief van 2%, aarzel dan niet die boodschap. Dit is een perfecte werkelijkheid. Verspreid het woord aan vrienden en familie die in nood zijn.
    betaling begint vijf maanden na ontvangst van uw krediet
    God zegene u.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

GEZIEN. Zwarte Kat, niet zomaar een kopje...koffietafelerfgoed

GELEZEN. Sinterklaas: open brief van Nicodemus naar aanleiding van de Pietenkwestie

GESCHREVEN. Eigenlijk zijn het ouders die hun kinderen een nieuwjaarsbrief moeten schrijven...