Posts

Posts uit juni, 2013 tonen

In het Engels met een Frans auteur over zijn in het Nederlands vertaald boek

Afbeelding
David Foenkinos heet hij en anders dan zijn naam laat vermoeden, is hij een Fransman. Een auteur dan nog wel, over wie de flaptekst van zijn in het Nederlandse vertaalde 'Les souvenirs'  (Herinneringen), vertelt dat hij "de lieveling is van de nieuwe literaire generatie in Frankrijk". Natuurlijk weten we dat we wat flapteksten betreft, niet een korreltje maar best een flinke strooibus zout achter de hand houden. Maar... ik moet toegeven dat ik halfweg het boek al helemaal weg was van het boek en van de auteur. Omwille van het verhaal, omwille van de karakters, omwille van het stilistisch talent van de auteur... Ik liet dat op Facebook weten - over het boek had ik, op een Nederlandse krant na, nog maar weinig gelezen. Over de auteur al helemaal niets. Misschien zou het Facebookbericht me in contact brengen met andere lezers. David Foenkinos Groot,  heel groot  was mijn verbazing toen ik via dat Facebook een dankjewel ontving van... David Foenkinos. Met de

Gefragmenteerde tijd

Afbeelding
Het verschil met de kindertijd - toen tijd nog tijdeloos was -  is dat we als volwassenen alleen nog kunnen leven in een gefragmenteerde tijd. Zoals alles nog maar verteerbaar wordt als we het verhakselen, zo proberen we ook de tijd naar onze hand te zetten. We hebben de indruk dat het lukt, maar eigenlijk doen we niets anders dan de tijd in mootjes hakken en hollen, stappen of wandelen van het ene moment naar het andere. Dat kan niet anders als we het 'nu' verheffen tot het ultieme moment. Door de dictaat van het 'nu' verliezen we het landschap dat tijd ook kan zijn, uit het oog en missen zo vergezichten in de tijd, de weidsheid van de tijd.

Meer dan één leven

Afbeelding
Het leven is te lang voor één leven. Soms lijkt het alsof we meerdere levens hebben. Of dat we meerdere personen waren in dit leven. We zijn hoogstens familie van het kind dat we waren - een verre neef - of van de puber, de twintiger, de dertiger die we ooit zijn geweest. We delen dezelfde roots maar geregeld moeten we vaststellen dat we in een totaal ander decor, een totaal ander script en zelfs in een veranderd karakter zijn terechtgekomen.